2.4.11

Kukur Nyior

Mesti ramai yg tertanya2 apakah makna tajuk entry ku kali ni.. hahaha.. org Ganu sure selalu dengar perkataan ni (perkataan??).. actually kukur nyior tu adalah proses untuk korek isi kelapa to get the coconut milk.. zaman sekarang org pakai mesin je, tak pun macam aku selalu pakai santan segera, gile moden tapi mmg nilai2 adat resam tu dah hilang sekarang..

Tadi aku tiba2 teringat masa zaman sekolah rendah dulu, time lunch je, my mum selalu suruh aku 'kukur nyior'.. tangan aku ni jenis kecik and selalu la lenguh2 nak bagi isi kelapa tu jadi banyak, most of the time aku give up cepat sgt, tak sampai segenggam je, aku tinggalkan 'kukuran nyior' tu halfway so my mum la yang kene sambung sampai habis.. that was one of the chores yang aku paling tak suka at that time...
... but now,.. i kinda miss it... even my mum sekarang pun beli je nyior kat kedai.. so lagila aku dah hampir lupa pasal kukur nyior ni... *sigh*


kukuran mak aku dulu sebijik mcm kat atas ni




No comments: